rijwielherstellert

Ik let erg op bedrijfsnamen. Dat vind ik leuk en bij sommigen denk ik waar komt dit vandaan en bij anderen sta je er niet bij stil. Zo ontdekte ik zelf dat Menzis een samentrekking is van Mens en is, hahaha toen ik daar achter kwam dacht ik ook, ok, dat had ik 6  jaar eerder kunnen weten, maar ja je neemt een goede naam vaak gewoon voor lief. Namen van bedrijven die gewoon namen van personen zijn vind ik zelf niet zo bijzonder alhoewel het wel de trend is. Fantasienamen zoals Brantano (schoenen) daar word ik vaak ook niet warm van. Grappige namen zoals de Rijwielherstellert (met een Rotterdamse T eracher) vind ik grappig en passend in (retro) Rotterdam. Die vergeet ik niet.

Ik heb me in bedrijfsnamen verdiept en ik verzin ze ook zelf!

En dat ik daar best goed in ben 🙂  Ik had de naam van mijn bedrijf bijvoorbeeld zo bedacht. En daarna geen seconde twijfel (ook belangrijk). Namen, zinnen, titels van stukjes tekst, ze poppen vaak automatisch op in mijn gedachten als ik ergens mee bezig ben. Ik heb tot nu toe al een aantal bedrijven blij gemaakt met een nieuwe naam die bij hen past.

 

Vanzelf

Als ik voor de blog, exploringdelft.com aan het schrijven ben, dan komen de titels vaak ook vanzelf, soms is het zelfs zo dat als ik denk: “Daar wil ik wat over schrijven”, ik de titel al klaar heb, dat wordt dan ook vaak de toon van de tekst.

Het beste werkt dit bij mij in de avonduren. Geen idee waarom, iemand zei eens, omdat je dan losser bent of iets dergelijks, of een avondmens. Dat zou best kunnen. Niet zo belangrijk eigenlijk.

 

Maar wat is nu een goede bedrijfsnaam?

Tsja. Ik denk dat dit rijtje best aardig zou kunnen werken:

  1. Hij moet bij je passen (dan spreek je hem ook zelfverzekerd uit)
  2. Iets van de naam moet iets zeggen over wat je doet.
  3. Het is het best als de naam positief klinkt en niets raars betekent bijv. in een andere taal als je daar ook wil ondernemen.
  4. Zorg ervoor dat de naam niet te beperkt is, wellicht wil je er later een andere product of dienst onder laten vallen.
  5. Laat hem niet afhangen van een .nl of .com domeinnaam, er is al zoveel bezet, .net kan even goed en voor sommige diensten .info ook.
  6. Zorg voor een creatieve naam, Bert de Boer fietsenmaker is ook zowat J,handig is als een naam blijft hangen lees ik vaak maar ja dat vind ik zo’n dooddoener.
  7. Zorg dat je goed weet wat je wil, als je massages geeft en je wil niet met die “ene” kant van de massage industrie te maken hebben, moet je jezelf niet, Luxury comfort massage noemen.
  8. Controleer of hij al niet gebruikt wordt door een ander bedrijf.

Een daarna check je de bedrijfsnaam nog bij een paar mensen maar luister goed wat men zegt en bekijk of de opmerkingen overeenkomen of niet. Iedereen zal er immers een mening over hebben.  Vertrouw daarna op jouw gevoel, want jij bent het bedrijf en jij draagt de naam uit!

Succes!

Pin It on Pinterest

Share This